رئیس هیات مدیره استصنا مطرح کرد: تقویت دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه

استصنا مجموعه‌ای از سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران است و تولیدکننده گاز، طراح، متصدی تعمیرات و یا مسئولیت ساخت و یا کلنگ زنی پروژه‌های بخش انرژی را ندارد؛ بنابراین استصنا به عنوان مجموعه‌ی سازنده تجهیزات این صنعت می‌تواند بنابه تقاضا در بخش تامین تجهیزات تولید و انتقال ایفای نقش داشته باشد.

احسان ثقفی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در گفتگو با روزنامه جهان اقتصاد اظهار داشت: در شرایط فعلی اگر کمبود گاز ناشی از ایرادات و یا خرابی تجهیزات باشد استصنا می‌تواند در تامین قطعات یدکی و یا ضرورتا تعمیرات فوری این تجهیزات وارد عمل شود و در کمترین زمان با بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دهد و کمک حال وضعیت فعلی باشد.

وی تصریح کرد: باید هرچه سریعتر برنامه‌ای برای بازسازی، بهسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت و گاز نوشته شود و متناسب با آن بودجه نیز اختصاص یابد پیش از آنکه این اتفاقات و یا کمبود در آینده تبدیل به یک فاجعه شود.

وی با بیان اینکه فعالیت کلیه شرکت‌هایی که عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران هستند دانش محور است و شرط لازم دانش بنیان بودن نیز همین دانش محور بودن است گفت: برخی از شرکت‌ها دانش بنیان هستند و توانسته اند با گذراندن مراحلی موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان شوند. مابقی شرکت‌ها نیز این توانایی را دارند؛ بنابراین اعضای استصنا بدون شک توانایی ارائه تجهیزات حیاتی و با فناوری بالا صنعت نفت را دارا هستند. این مگر غیر از این بوده است که طی چند سال گذشته تحریم‌ها به طور جدی بر علیه کشورمان اعمال می‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی چندین سال گذشته شرکت‌های عضو استصنا و حتی شرکت‌هایی که عضو این انجمن نیستند پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند. بسیاری از تجهیزات توسط همین شرکت‌ها از طریق طراحی و یا مهندسی معکوس تولید شده اند و یا باعث پایداری تولید گردید. مجددا تاکید می‌کنم جای هیچ شکی نیست که تولیدکنندگان داخلی توان ارائه تجهیزات با فناوری‌های بالا را دارا هستند و می‌توانند تا ۸۰ درصد این تجهیزات را تامین کنند و اگر هم نیاز باشد حتی بالاتر از 95 درصد نیاز‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور تامین خواهد شد و این مهم با زمان، برنامه ریزی و حمایت واقعی قطعا عملی می شود.

ثقفی عنوان کرد: بد بینانه است که گفته شود طی ۲ الی ۳ سال آینده در فصل گرم سال نیز با کمبود گاز مواجه می‌شویم. ولی آن چه که مسلم است اگر برنامه ریزی و اقدام درستی انجام نشود سال آینده کمبود گاز بیشتر خواهد شد چراکه خطوط مستهلک و هدر رفت آن افزایش پیدا می‌کند و خرابی تجهیزات نیز بیشتر می شود و در نهایت کمبود گاز نیز افزایش پیدا می کند؛ بنابراین بعید می‌دانم فصل گرم سال که مصارف خانگی کاهش پیدا می‌کند دچار کمبود شویم. اما می‌بایست نگران بود. شاید افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند هدف شان این است که متولیان امر پیش از وقوع واقعه چاره اندیشی کنند.

وی عنوان کرد: برای حل این مشکل فعلی چند راهکار را می‌توان بیان کرد. اولین راهکار موضوع فرهنگ سازی است. واقعیت این است که مصرف گاز در فصل سرما بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و برخی از این نعمت خدادادی درست استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین موضوع فرهنگ سازی بسیار پراهمیت است.

وی در پایان گفت: تقویت دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه نظیر آذربایجان و ترکمنستان نیز از مسائلی است که دولت سیزهم باید به آن توجه داشته باشد و راهکار بعدی این است که دولت پروژه‌های جدید را کلید بزند علی الخصوص در مخازن مشترک؛ و راهکار پایانی این است با یک برنامه ریزی مناسب تاسیسات موجود بهسازی و یا نوسازی شوند.