معاون رییس جمهور: دوری از سرمایه‌ گذاری ریسک‌پذیر حلقه مفقوده توسعه کشور است

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: دوری از سرمایه گذاری ریسک پذیر در صنایع و فعالیت های مختلف مهمترین حلقه مفقوده توسعه پایدار کشور است.

به گزارش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر دوشنبه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش اظهار کرد: هم اکنون دو نوع اقتصاد شامل صنعت و دانش بنیان در توسعه کشورها نقش ایفا می کنند.

وی اضافه کرد: اقتصاد دانش بنیان نیز به عنوان فعالیتی نوظهور در حال رشد است که مهم‌ترین تمایز آن با نوع اول، پایین بودن هزینه و بالا بودن سود است. به عبارتی یک کارخانه به شکل فعالیت سنتی ۱۰ درصد سودآوری دارد اما نوع دانش بنیان با ۱۰ درصد فضا و سرمایه شیوه سنتی، قابلیت سود چند برابری صنعت را دارد.

دهقانی با اشاره به اینکه ریسک پذیری پایین نیز تمایز صنعت با دانش بنیان است افزود: در کشورهایی که بخش خصوصی در اقتصاد آنها نقش بالایی دارد به علت سودآوری، سرمایه گذاری های ریسک پذیر که دانش بنیان ها بخش قابل توجهی از آن را شکل می دهند برعکس کشورهای دارای اقتصاد دولتی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته که این مساله در نهایت منجر به افزایش تولید ناخالص آنها شده است.

وی افزود: در کشور ما که حدود ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است و سرمایه گذاری های خطر پذیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت طی ۱۰ سال گذشته تنها ۱۰ هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، دوری از سرمایه گذاری های ریسک پذیر را حلقه مفقوده توسعه کشور اعلام و بر توجه بیشتر هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذار در بخش دانش بنیان ها تاکید کرد و گفت: این معاونت نیز در این راستا حامی شرکت ها برای تقوی اقتصاد دانش بنیان است.

خودکفایی ۸۰ درصدی تولید قطعات پتروشیمی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران نیز در این آیین افزود: شرکت ها هم اکنون روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام تحویل می گیرند تا روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز تولید و به بازار روانه می کنند.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی با بیان اینکه حرکت به سمت افزایش ظرفیت واحدهای موجود برای ایجاد پالایشگاه ها بزرگ از مهم‌ترین اولویت های این صنعت در کشور است گفت: پالایشگاه های بزرگ کشور مانند اصفهان، شادوند و بندرعباس با برنامه ریزی کامل در راستای حرکت به سوی شرکت های بزرگ پترو پالایشی، بیش از ۱۲ پروژه بزرگ را به صورت مصوب در دستور کار خود دارند.

 

وی همچنین گفت: تولید قطعات از دیگر اولویت های این واحدها با همکاری شرکت های دانش بنیان است که هم اکنون با اتکا به توان داخلی ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز خود را تامین می کنیم که در این راستا حمایت از توسعه فعالیت های دانش بنیان به عنوان اولویتی اساسی برای افزایش این توانمندی مورد توجه است.

پتروشیمی ابزار مبارزه با تحریم

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران( استصنا) نیز در این آیین گفت: بر خلاف فشار های ناشی از تحریم، پتروشیمی هم اکنون یکی از مهمترین ابزارهای دور زدن تحریم ها است.

احسان ثقفی با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: بالغ بر ۴۰ درصد گردش مالی شرکت های دانش بنیان کل کشور که حدود هفت هزار شرکت هستند، توسط ۲۵۰ شرکت فعال در صنعت پتروشیمی محقق شده که تقویت آنها مهم‌ترین نیاز فعلی کشور است.

تولیدات پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس چهار درصد رشد یافت

همچنین مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خیلج فارس گفت: طی ۱۰ ماه سال جاری ۲۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از چهار درصد افزایش برخوردار است.

عبدالعلی علی عسگری در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش در جزیره کیش اظهار کرد: بهره برداری از پنج طرح جدید تا پایان سال در این شرکت برنامه ریزی شده که با افتتاح آنها میزان تولیدات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ میلیون تن می رسد.

وی اضافه کرد: این طرح ها شامل هویزه خلیج فارس، پتروشیمی گچساران و پتروشیمی هنگام و خاموش کردن فلرها که توسط بیدبلند خلیج فارس است که نقش تاثیر گذاری در ظرفیت تولید کشور دارند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خیلج فارس با بیان اینکه امسال سهم هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه از ۱۱ درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته است یادآور شد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر دوری از خام فروشی، مهم‌ترین رویکرد این شرکت تمیل زنجیره ارزش تولید بوده که در این راستا ۲۸ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد ریال در حال انجام است.

برنامه ریزی برای احداث ۱۳ پارک پتروشیمی در کشور از سوی هلدینگ خلیج فارس از دیگر مواردی بود که علی عسگری به آن اشاره کرد و گفت: هم اکنون زیرساخت های اجرای هفت پارک چابهار، جاسک، سیریک، پارسیان، نایبند، دیلم و دشتستان در حال انجام بوده که زمینه مناسبی برای حضور شرکت های دانش بنیان است.

امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی رییس جمهور و هلدینگ خلیج فارس

همچنین در این آیین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تفاهم نامه همکاری مشترک به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در زمینه عارضه یابی و شناسایی نیازهای فناورانه شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس امضا کردند.

رویداد نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش با حضور ۳۰۰ شرکت داخلی در نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش از ۲۴ تا ۲۶ بهمن گشایش یافته و همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ میزبان علاقه مندان است.

همچنین بخش همایشی این رویداد که از ۲۵ تا ۲۶ این ماه مرکز همایش های بین المللی برگزار می شود بیش از ۳۰ نشست تخصصی و همایش جانبی با موضوعات تخصصی معرفی محصولات ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه ها از طریق سیستم بانکی و نقش بازار سرمایه در این صنعت برنامه ریزی شده است.

شرکت های حاضر در این رویداد در بخش های مختلف “مالی و پولی”، ” مجتمع های پتروشیمی”، “شرکت های دانش بنیان”، “مجتمع های پالایش و پترو پلاش” فعال هستند.

در چهارمین دوره از این نمایشگاه غرفه ویژه‌ای برای صنایع پائین دستی به صورت ویژه و مجزا از غرفه شرکت مادر، پذیرای بازدید کنندگان بوده و انعقاد بیش از ۱۸۰ قرارداد، موافقتنامه و تفاهم نامه به ارزش ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در این نمایشگاه پیش بینی شده است.

 

https://www.irna.ir/news/85029511