برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

شرکت آمریکایی اکسون موبیل هشدار داد که تبدیل شرکت‌های بزرگ نفتی به «شرور اقلیمی» و تلاش برای محدود کردن عرضه سوخت‌های فسیلی، مسیر به سمت خالص صفر شدن انتشار گازهای گلخانه‌ای را سخت می‌کند و میلیون‌ها نفر را در جهان درحال‌توسعه در فقر نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار استصنا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، دارن وودز، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل در نشست مدیران عامل همکاری اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو گفت: اجرای راه‌حل‌های تغییرات اقلیمی بیش از حد بر کاهش عرضه سوخت فسیلی متمرکز شده است. این دستورعمل منجر به‌ سختی بیشتر انسان‌ها و جهان فقیرتر می‌شود.

وودز از دولت‌ها خواست با ارائه حمایت مالیات‌دهندگان از فناوری‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند جذب کربن، از قابلیت‌های صنعت نفت برای تغییر استفاده کنند.

وی گفت: حمله به شرکت‌های نفت و گاز به‌دلیل نقش آنها در ایجاد تغییرات اقلیمی تنها دستیابی به هدف خالص انتشار صفر را به یک آرزو و نه واقعیت تبدیل می‌کند.

شرکت اکسون در دو سال گذشته پس از شکست در نبرد با یکی از سهامداران اصلی خود (battle proxy) در اوج جنبش «محیط‌زیست، اجتماعی و حکمرانی (ESG)»، تلاش‌های خود را برای گذار به انرژی پاک افزایش داده است. این شرکت قصد دارد ۱۷ میلیارد دلار را طی ۶ سال برای طرح‌های کم‌کربن هزینه کند و به‌تازگی شرکت Denbury، بزرگ‌ترین اپراتور خط لوله دی‌اکسیدکربن در ایالات متحده را به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار خریداری کرد، اما همزمان شرکت اکسون برای توسعه فعالیت‌های نفت و گاز خود سرمایه‌گذاری زیادی صورت می‌دهد. این شرکت ماه گذشته در قراردادی به ارزش حدود ۶۲ میلیارد دلار، شرکت نفت شیل Resources Natural Pioneer را خریداری کرد.

وودز قاطعانه معتقد است شرکت اکسون مانند همتایان اروپایی خود، تولید نفت و گاز را کاهش نخواهد داد، یا سرمایه‌گذاری هنگفتی در انرژی‌های تجدیدپذیر نخواهد کرد، اما در عوض، غول نفتی تگزاس در فناوری‌های کم‌کربن که مکمل سوخت‌های فسیلی مانند جذب کربن و هیدروژن هستند، در آمریکا و دیگر مناطق جهان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

برای نمونه رئیس‌جمهوری اندونزی هفته گذشته اعلام کرد شرکت اکسون موبیل قرار است تا ۱۵ میلیارد دلار در ساخت یک واحد پتروشیمی و یک پروژه جذب و ذخیره‌سازی کربن در دو حوضه زیرزمینی در دریای جاوه اندونزی سرمایه‌گذاری کند.

وودز گفت: شرکت‌های نفت و گاز به‌طور قابل‌ اعتمادی محصولات مقرون‌به‌صرفه و ضروری برای زندگی مدرن را ارائه می‌دهند. شرور اقلیمی خواندن آنها آسان است، اما این موضع‌گیری‌ها هیچ کاری را – مطلقاً – برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت نمی‌دهد.

وودز همچنین در اظهاراتی غیرمعمول، در مورد تعهد خود به محیط‌زیست نیز صحبت کرد.

وی گفت: من یک پدر و پدربزرگ هستم که به خانواده، کیفیت زندگی و آینده آنها اهمیت می‌دهد. این بدان معناست که محیط‌زیست و سلامت سیاره‌ام، برای من بسیار مهم است.

وی همچنین در صحبت‌هایش تلاش کرد از موضوع شکایت‌های متعدد اقلیمی که شرکت اکسون را در بیشتر دهه گذشته تحت‌ تأثیر قرار داده است، به‌نوعی عبور کند.

وودز گفت: من کاملاً آگاهم که بسیاری هستند که تعهد اکسون موبیل را به‌دلیل آنچه بیش از ۳۰ سال پیش‌ گفته شد، یا آنچه فکر می‌کنند اکسون در آن زمان می‌دانست، زیر سؤال می‌برند. صادقانه بگویم، من بیشتر به آنچه اکسون موبیل امروز می‌داند علاقه‌مند هستم و آن اینکه تغییر اقلیم، واقعی است و فعالیت‌های انسانی نقش اصلی را در ایجاد آن ایفا می‌کند.

وودز سخنرانی خود را با تلاشی برای معکوس کردن شعار «اکسون بدان (ExxonKnew)» که ازسوی طرفداران محیط‌ زیست برای جلب‌توجه به تلاش‌های شرکت برای کم‌اهمیت جلوه‌ دادن تأثیرات تغییرات اقلیمی استفاده می‌شود، پایان داد.

وی گفت: ما ابزارها، مهارت‌ها و منابع فکری و مالی را داریم تا منحنی انتشار گازهای گلخانه‌ای را برگردانیم. این چیزی است که اکسون موبیل می‌داند.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از تعهدات خالص صفر شرکت‌های بزرگ جهان، وعده‌های توخالی هستند.

با وجود اظهارات مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از جمله شرکت اکسون موبیل درباره برنامه‌های مقابله با تغییر اقلیم، تجزیه‌وتحلیل اندیشکده InfluenceMap مستقر در لندن که هفته گذشته تحت عنوان گزارش «سبزشویی خالص انتشار صفر (Greenwash Zero Net)» منتشر شد، نشان می‌دهد بسیاری از تعهدهای اقلیمی شرکت‌ها با رایزنی واقعی آنها در مورد سیاست‌های اقلیمی مطابقت ندارند.

بر اساس این گزارش، تعهدات اقلیمی شرکت‌ها بیشتر با فعالیت‌های رایزنی آنها نادرست است، به‌طوری‌ که بیش از نیمی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در معرض خطر «سبزشویی خالص صفر» قرار دارند.

تجزیه‌وتحلیل نزدیک به ۳۰۰ شرکت برتر از فهرست فوربس ۲۰۰۰ (۲۰۰۰ Forbs) نشان داد ۵۸ درصد اقدام‌های تأثیرگذار بر سیاست‌ها اقلیمی آنها با ادعاهای عمومی این شرکت‌ها مبنی بر پایبندی به موافقت‌نامه پاریس و دستیابی به خالص انتشار صفر مطابقت ندارد.

گزارش «سبزشویی خالص انتشار صفر» شکاف بین تعهدات شرکتی و مشارکت در سیاست آنها، رایزنی شرکت‌ها را در برابر تعهدهای خالص آنها ارزیابی کرد. طبق این گزارش، اگر شرکتی هدف خالص انتشار صفر یا مشابه را اعلام کرده باشد، اما به‌اندازه کافی از سیاست‌های موردنیاز برای دستیابی به اهداف موافقت‌نامه پاریس، بر اساس بستر LobbyMap که تعامل شرکت‌ها در اجرای سیاست‌های اقلیمی را دنبال می‌کند، حمایت نکند، در معرض خطر سبزشویی قرار دارد.