به گزارش روابط عمومی استصنا؛ احسان ثقفی، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست هم اندیشی با علی‌ حسین رعیتی ‌فرد معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در محل دبیرخانه این انجمن برگزار شد اظهار کرد: در این نشست درباره تسهیل کسب ‌وکار و اشتغال‌زایی فعالیت‌های مرتبط به انجمن، بحث و بررسی و همکفری خواهد شد که این تعامل و گفت ‌وگو یک قدم بسیار مثبت خواهد بود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست اظهار کرد: تنظیم روابط کارگر و کارفرما، اجرای قانون کار برای کارگر و کارفرما، حفظ نیروی کار، رعایت موارد ایمنی در حین اجرای کار از جمله وظایف ما است.

وی ادامه داد: حدود 2700 انجمن کارفرمایی و 11300 تشکل کارگری در کشور وجود دارد که برخی صنفی کارگری و برخی در کارخانجات حضور دارند، همچنین کانون بازنشستگان تامین اجتماعی نیز تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارند.

رعیتی ‌فرد همچنین گفت: در حال حاضر 174 هزار نفر در کشور مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالانه 400 هزار پرونده دعاوی بین کارفرما و کارگر داریم که در مراجع مربوطه رای برای آنها صادر می شود، افزود: همچنین اداره کل بیمه بیکاری و مشاغل را تحت پوشش داریم و کسانی که از کار اخراج می شوند تحت حمایت قرار می گیرند.

در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: توافق‌نامه امضا شده با ونزوئلا رویکرد مثبتی است که می‌تواند موجب بهبود شرایط در باز کار فعالان و شرکت های متخصص در حوزه تجهیزات صنعت نفت ایران شود.

ثقفی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از رقم قراردادها متعلق به تأمین کالای پروژه‌ است، تأکید کرد: تولید نفت کشور ونزوئلا با توجه به تحریم‌ها با کندی روبه‌روست و امیدواریم با کلید خوردن این پروژه‌ها ظرف ۶ ماه آینده، بازار کاری برای سازندگان در داخل کشور فراهم شود.

رئیس هیات مدیره استصنا ادامه داد: بازار همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا در حجمی ۵ میلیارد یورویی، پیش‌بینی می‌شود که بخش قابل توجهی از این رقم، می‌تواند به تأمین تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های نفتی ونزوئلا اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه برای احداث یک پالایشگاه کوچک، حدود ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است بیان کرد: اگر حدود ۶۰ درصد این رقم را به تجهیزات اختصاص دهیم رقم بزرگی خواهد بود که البته این رقم در اجرای مگاپروژه‌ها، تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

ثقفی در ادامه افزود: علاوه بر ونزوئلا، مذاکراتی در خصوص صادرات تجهیزات صنعت نفت با کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان و اندونزی صورت گرفته که هنوز این مذاکرات به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت ایران در داخل کشور ساخته می‌شود

ثقفی رقم واقعی ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور را حدود ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: عمق ساخت در تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت از ۵ تا ۱۰۰ درصد متغیر است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌ بنیان در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۲۱۴ شرکت عضو فعال انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران هستند.

«آکادمی استصنا» به زودی تاسیس خواهد شد

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از تأسیس «آکادمی استصنا» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این آکادمی در زمینه کاربری تجهیزات صنعت نفت به‌ صورت تخصصی فعال خواهد شد.