صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به ۷.۵ میلیارد یورو می رسد

 

طلایه داران خبر- رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از هدفگذاری صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به ۷.۵ میلیارد یورو طی دو سال آینده خبر داد و گفت: سال گذشته نزدیک به ۷۱۰ میلیون یورو صادرات صورت گرفت.

احسان ثقفی رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: توسعه بازار در حوزه فرامرزی را از سال گذشته به طور جدی دنبال کردیم و با توجه به اینکه پروژه جدیدی در داخل کشور کلید نخورده است باید بازار را در خارج از کشور دنبال کنیم.

وی به توسعه بازار فرامرزی اشاره کرد و گفت : توسعه بازار فرامرزی از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار پرفته ایت و اکنون به کشورهای همسایه اعم از کشورهای عربی، کشورهای شمالی و آمریکای جنوبی صادرات تجهیزات صنعت نفت را داریم که این مهم اما تنها ۱۰ درصد ظرفیت است.

ثقفی با بیان اینکه طی 2.5 سال گذشته از عمر دولت سیزدهم، تعاملات بخش خصوصی سازنده تجهیزات صنعت نفت با مسئولان دولتی نسبت به دولت‌های قبل تقویت شده و گوش شنوایی برای صحبت‌های ما در دولت بوده است، تصریح کرد: در خصوص حل مشکلات، برخی سطحی و نیمه سطحی برطرف شده اما مشکلات اساسی همچنان پابرجا و بدون حل باقی مانده است.

وی یکی از مهمترین مشکلات را در خصوص توسعه صادرات نبود متولی واحد دانست و گفت: یک وحدت رویه در کشور وجود ندارد، بخش‌ها و نهادهای مختلف که در امر صادرات متولی هستند، بعضا به‌صورت سلیقه‌ای رفتار کرده و تصمیم می‌گیرند و گاها برآیند اقدامات آنها صفر می‌شود؛ اگر متولی واحد در امر صادرات در دولت وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از نظر کیفیت، ۹۰ درصد تجهیزات داخلی استانداردهای بین‌المللی را دارند، گفت: هم‌اکنون قابلیت بهره‌برداری از تجهیزات ساخت داخل در دیگر کشورها وجود دارد، اما به‌دلیل تحریم‌ها تجهیزات ما با برندهای کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: به ۸۵ درصد از فناوری ساخت تجهیزات دست یافته‌ایم و ۷۵ درصد از تجهیزات ما به بهره‌برداری رسیده است و دستیابی به ۹۵ درصد فناوری ساخت نیز دور از دسترس نیست.

ثقفی در ادامه گفت: در حوزه دانش‌بنیان‌ها ‌اقدامات خوبی در بخش خودکفایی و خوداتکایی رقم خورده به طوری که توانستیم نیازها را تأمین کنیم، اما برای ورود به بازار جهانی، منابع ارزی باید تأمین شود و درباره تخصیص ارز، شرکت‌های صادرات‌محور در اولویت قرار بگیرند.

وی افزود: با وجود تنگناهای ارزی و تأمین سخت کالا از خارج کشور، اقبال به ساخت داخل و شرکت‌های داخلی زیاد است، اما قیمت ارز تنها پاشنه آشیل ماست.

ثقفی با اشاره به برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: در این نمایشگاه از پروژه پژوهشی- کاربردی برای توسعه صادرات، شبکه آزمایشی استصنا و پلتفرم صنعت نفت، نیرو و معدن رونمایی می‌شود و شرکت مدیریت زنجیره آرمان با محوریت صادرات آغاز به کار می‌کند. این نمایشگاه پربهره‌ترین نمایشگاه کشور است و امیدوارم بخش خصوصی در این نمایشگاه ویژه‌تر دیده شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از هزینه‌های سنگین نمایشگاه امسال صنعت نفت گفت: درحالی که طبق اعلام آمار رسمی بانک مرکزی، تورم انتهای سال گذشته بین 40 تا 50 درصد بوده، هزینه‌های نمایشگاهی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران که یک ارگان دولتی است، نسبت به سال قبل 4 تا 5 برابر شده و این مسئله بسیار برای بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه، ایجاد مشکل کرده است.

وی افزود: فضای کافی در نمایشگاه نفت امسال برای حضور تمامی شرکت‌ها وجود نداشت، این درحالی است که بخشی از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی تهران به برگزاری کنسرت، برنامه‌های صدا و سیما و موارد غیرتخصصی اختصاص پیدا کرده است.

رشد 30 درصدی تخصیص ارز در سال 1402 نسبت به سال گذشته

ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌منظور تأمین نیازهای کشور کارهای مطلوبی انجام شده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این حوزه داخلی‌سازی شده و به دیگر کشورها متکی نیست.

وی اضافه کرد: کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و تحویل به موقع، چهار نکته کلیدی در تجهیزات و خدمات داخلی است که باید رعایت شود.

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت بیان کرد: تخصیص ارز در کشور باید مدیریت شود و مبنای تخصیص آن برنامه و قراردادهای تولیدکنندگان باشد.

وی تصریح کرد: میزان تخصیص ارز در سال 1402 نسبت به سال 1401 ، رشد قابل قبول 30 درصد را نشان می دهد که این مهم بیانگر توجه ویژه به تولیدکنندگان است .

 

 

صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به ۷.۵ میلیارد یورو می رسد