به گزارش  خبرنگار استصنا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا جعفری، مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با اشاره به تولید کنتورهای گاز با دقت بالا توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: این محصول دانش‌بنیان در راستای نیاز کشور به کنتورهای با دقت بالا و اراده شرکت ملی گاز ایران برای هوشمند سازی کنتورهای مشترکان جهت مدیریت مصرف تولید و تجاری سازی شده است.

وی با اشاره به هوشمندی و امکان دریافت تحلیل‌های دقیق جهت مدیریت مصرف گاز توسط این محصول عنوان کرد: کنتور هوشمند ساخت داخل، امکان قرائت از راه دور همه لوازم اندازه گیری گاز و آب و برق و پائین آوردن هزینه قرائت را به ارمغان می‌آورد.

جعفری با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد و رقابتی کنتور هوشمند ساخت داخل گفت: قابلیت تشخیص چرخش کنتور (تشخیص دستکاری)، سنسور دما با دقت ۰.۱ درجه سانتی گراد، دیجیتال، رنج وسیع دمایی ۴۰- تا ۱۲۵+ ، زمان پاسخ دهی کوتاه، مصرف بسیار پایین، برخورداری از صفحه نمایش گرافیکی LEDقابلیت نمایش دو زبان فارسی و انگلیسی، قابلیت دریافت رمز عبور به منظور ورود به منوی تنظیمات، قابلیت باز و بست شیربرقی در محل و یا از راه دور، قابلیت نمایش ۷۰ روز گاز، قابلیت نمایش میزان مصرف تصحیح شده، میزان مصرف تحت هشدار، رویدادها، حالت کنتور ، وضعیت باتری، ساعت و تاریخ، قابلیت تشخیص باز شدن در، حافظه پایدار و حفظ داده‌ها با قطع برق به مدت ۲۰ سال برخورداری از ماژول هوشمند با عمر باتری بسیار بالا و ماژول مخابراتی مبتنی بر تکنولوژی LoRa، قابلیت همخوانی با سایر بسترهای مخابراتی استاندارد IoT و سامانه یکپارچه نرم افزاری با قابلیت مدیریت از راه دور از دیگر ویژگی‌های کنتور هوشمند تولیدی است.

وی درباره نحوه ارتباط با این کنتور گفت: از آنجایی که نوع و ویژگی‌های شبکه مخابراتی، وابسته به شرایط فیزیکی، جغرافیایی و نیازهای بهره‌بردار سیستم است، کنسرسیوم شرکت‌های کنترل گاز اکباتان و آریا همراه سامانه، قادر است با مهندسی شرایط و نیازهای هر پروژه، بسترهای مخابرتی متفاوتی را با استفاده از بسترهای ,NB-IoT LoRa، ۳G/GPRS، ZigBee، WiFi، M-BUS، RS۴۸۵ و … جهت تبادل اطلاعات با سیستم مرکزی، طراحی و پیاده‌سازی کند.

شبکه مخابراتی NB-IoT یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های مخابراتی جهت کاربردهای اینترنت اشیاء است که دارای هزینه کم، برد بسیار زیاد و توان مصرفی بسیار کم است که وجود این مزیت‌ها باعث می‌شود برای بسیاری از کاربردهای IoT بر سایر تکنولوژی‌های مخابراتی ترجیح داده شود.

در شهرک‌های بزرگ که موضوع مهم، مقرون به صرفه بودن طرح است، طراحی سیستم مخابراتی به نحوی که کمترین هزینه را به دنبال داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر، یک سیستم مخابراتی نیاز به قابلیت اطمینان بالا در تبادل اطلاعات دارد. این کنسرسیوم به عنوان یکی از پیشروان صنعت IoT تلاش دارد کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راهکارها را در زمینه طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های مخابراتی جهت استفاده در شبکه‌های هوشمند ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با اشاره به صرفه جویی ارزی قابل توجه حاصل از تولید کنتور هوشمند گفت: سهم ارزبری در قطعات الکترونیک قابل توجه است و از آن‌جایی‌که بخش عمده این محصولات، وارداتی هستند، تولید داخلی آن حدوداً ۵۰ درصد کاهش قیمت را نسبت به نمونه‌های وارداتی به همراه دارد. مهمترین ویژگی این محصول، جلوگیری از هک شدن این کنتورها و عدم ایجاد مشکل در مسیر خدمات رسانی این سازمان‌ها به مشترکان ایرانی است. اخذ گواهی پدافند غیر عامل و افتا از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می‌رود.

جعفری درباره سهم این محصول از صرفه‌جویی‌های داخلی سرمایه‌های ملی گفت: قطعاً تولید این محصول در تیراژ بالا غیر از مزایای امنیتی و کاهش ۵۰درصدی بهای تمام شده، به حفظ بهتر سرمایه‌های انرژی کشور کمک خواهد کرد.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده توسط شرکت کنترل گاز اکباتان افزود: در واحد کنتور هم اکنون حدوداً ۱۲۰ نفر شاغل هستند و اگر بخش هوشمند نیز راه اندازی شود،حدود ۱۰۰ نفر نیز در آن به کارگیری خواهند شد.

جعفری با اشاره به نقش دستگاه‌های بهره‌بردار در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان بار اول با راه‌کارهایی از جمله تضمین خرید و یا اعطای وام های کم بهره از طریق صندوق ها و اعتبارات بانکی گفت: منابعی مانند تبصره ۱۶ و ۱۸ در قالب قوانین مختلف از جمله جهش تولید دانش‌بنیان، نقش اساسی در تولید این دست محصولات ایفا می‌کند.