مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۲۴۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد این مقدار نسبت به سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اسصنا به نقل از شانا سعید عقلی در گفت‌وگویی به مقدار مصرف کل گاز طبیعی ایران در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: از مجموع این مقدار گاز مصرف‌شده، ۱۱۹ میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۵۱ میلیارد مترمکعب سهم صنایع عمده و ۷۹ میلیارد مترمکعب گاز تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها بوده است.

۴ فصل صنعت گاز در ۱۴۰۲

وی افزود: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده در سالی که گذشت با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز، همچنین به‌دلیل دوران سرمای کمتر نسبت به سال ۱۴۰۱، کاهش ۳ درصدی داشته است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده شد و به‌ترتیب شاهد افزایش تزریق ۱۱ درصدی و ۶ درصدی گاز طبیعی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.

به گزارش خبرنگار استصنا، مصرف گاز طبیعی کل کشور در نیمه نخست پارسال ۱۱۷ میلیارد و ۵۵ میلیون مترمکعب بوده و به این‌ ترتیب حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ مصرف شده است.

نکته قابل توجه اینکه مقدار مصرف گاز طبیعی، برابر با مقدار تولید گاز نیست، زیرا گاز تولیدشده بخش‌های دیگری مانند صادرات، تزریق گاز به مخازن نفتی و گازی و سوخت ایستگاه‌ها را هم شامل می‌شود.