به گزارش خبرنگار استصنا احمد باهوش در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه در سالی که گذشت توانستیم با تولید مستمر و پایدار گاز و محصولات جانبی در ارسال گاز شیرین به خط سراسری، تأمین خوراک پتروشیمی‌های مستقر در پارس جنوبی، حجم صادرات محصولات و … نقش بسیار مهم و راهبردی در رشد اقتصادی کشور ایفا کنیم، افزود: گشایش پروژه افزایش ظرفیت واحد بودارکننده پالایشگاه اول پارس جنوبی از جمله اقدام‌های انجام‌شده همسو با اهداف تعیین‌شده بوده است.

وی اظهار کرد: با تلاش و نوآوری متخصصان و کارکنان داخلی پالایشگاه اول، پارسال پروژه تأمین و افزایش ظرفیت واحد بودارکننده پالایشگاه اول از پالایشگاه سوم پارس جنوبی با موفقیت پایان یافت.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه، تولید سالانه ۵۵۰ تن ماده بودارکننده به تولید ۸۰۰ تن در سال می‌رسد.

به گفته باهوش، یکی از ویژگی‌های مهم‌ واحد بودارکننده گاز، دومین واحد بودارکننده گاز در دنیا و نخستین واحد بودارکننده در خاورمیانه است.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: انتظار است در سال نو و نامگذاری این سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، با تلاش و کار شبانه‌روزی کارکنان، با دریافت خوراک از پالایشگاه سوم پارس جنوبی بتوانیم افزایش ظرفیت را تا ۴۵ درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: انتظار داریم با انجام اقدامات شاخص تکمیلی و مهم در این پروژه، امسال، به تولید ۶۳۶ تن ماده بودار کننده و به ظرفیت بالای هزار تن در سال دست یابیم.

باهوش در ادامه بیان کرد: به طور کلی ۲۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه و سرمایه‌گذاری شده و در بازه زمانی یکساله، ۶۰ میلیارد تومان، حدود یک میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی در پی دارد.

اقدام‌ها در حوزه سرمایه انسانی

وی در ادامه درباره ساماندهی سرمایه انسانی پالایشگاه‌های پارس جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۲ به خبرنگار شانا گفت: انجام فرآیند انتصابات ۲۴۸۰ نفر به صورت کامل (معادل ۷۵ درصد شاغلان رسمی و قابل مشاهده در سیستم جامع نیروی انسانی) با توجه به حذف و تغذیه ساختار سازمانی جدید، تکمیل فرآیند تبدیل وضعیت پیمانی ۲۵۰۶ از مشمولین بند (د) و (و) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال های ۱۴۰۰/۱۴۰۱، انجام تشریفات استخدامی ۲۲۱ نفر از فارغ‌ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت و آغاز دوره آموزشی از جمله اقدام‌ها در این حوزه بوده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد: همچنین اجرای طرح توازن نیروی انسانی در بخش رسمی و پیمانکاری با رویکرد رسیدن به تراز نیروی انسانی مطلوب و جلوگیری از انباشت تجربی در پالایشگاه های قدیمی، استقرار سامانه جامع پیمانکاران وزارت با عنوان نیو ساپنا (به صورت آزمایشی در مجتمع) و ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک بیش از ۱۳۰۰۰ نفر از شاغلان در این سامانه، تکمیل فرآیند تأمین ۸۵۸ نفر نیروی پیمانکاری از محل برگزاری آزمون کتبی و مقدمات آغاز به‌کار ۳۲۳ نفر و هماهنگی برگزاری آزمون کتبی تکمیل ظرفیت برای تامین نیروی انسانی در بخش های فنی در اوایل سال ۱۴۰۳ دنبال شده است.

باهوش گفت: برگزاری مستمر کمیته کاریابی و انتقال ( ۲۵ کمیته تا پایان سال ۱۴۰۲) با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز از بین متقاضیان کاریابی، برگزاری مستمر کمیته ساماندهی نیروی انسانی پیمانکاری با هدف ایجاد وحدت رویه  در پالایشگاه های مجتمع، مشارکت در آزمون استخدامی جذب انبوه وزارت نفت ( سهمیه شرکت ملی گاز ایران) و تخصیص ۳۲۱ نیروی جدیدالاستخدام برای آغاز تشریفات شروع  به‌کا در سال ۱۴۰۳، برنامه‌ریزی و هماهنگی با هسته گزینش شرکت ملی گاز ایران برای انجام مراحل گزینشی ۳۵۰۰ نفر از شاغلان مجتمع همچنین تکمیل فرایند تعدیل مدرک تحصیلی بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران از جمله اقدام‌های انجام‌شده است.

افزایش ۱۵ درصدی جذب سرمایه

وی با تأکید بر جذب سرمایه در این مجموعه عظیم‌گازی کشور، اظهار کرد: ضمن پایش مستمر روند جذب بودجه‌های سرمایه‌ای در واحدهای زیر مجموعه مجتمع، نسبت به مرتفع کردن موانع و رشد جذب بودجه اقدام شده به نحوی که در مجموع تاکنون جذب بودجه در سال ۱۴۰۲، ۶۴ درصد بوده که نسبت به سال پیش از آن با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: پارسال با کسب مقام نخست در ساخت بار اول وزارت نفت، به‌عنوان برترین شرکت از لحاظ رفع نیازهای عملیاتی از سوی شرکت دانش‌بنیان داخلی شناخته شدیم.

پیشرفت ۲۵ درصدی پروژه کاهش انتشار گازهای مشعل

باهوش با اشاره به کاهش انتشار گازهای مشعل در مجتمع گاز پارس جنوبی از پیشرفت ۲۵ درصدی این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: با اجرای پروژه کاهش انتشار گاز مشعل تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب  در سال  در مجموع ۱۲ پالایشگاه این مجموعه کاهش انتشار گاز مشعل نسبت به سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پروژه کاهش انتشار گاز مشعل در ۱۲ پالایشگاه پارس جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۲،  بیش از ۲۵ درصد پیشرفت داشته و انتطار داریم با تکمیل این پروژه تا پایان مرداد ۱۴۰۳ حجم انتشار گاز مشعل از روزانه ۸.۷ به ۵.۳ میلیون مترمکعب در روز برسیم که اکنون این مقدار به روزانه ۷.۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: با دستور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، طبق مصوبه‌هایی که به مجتمع گاز پارس جنوبی ابلاغ شده در سه فاز شامل خرید و اجرا و مزایده گازهای مشعل ورود کرده‌ایم و امید داریم در سایه تلاش و کار جهادی این پروژه در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به سرانجام برسد.

باهوش گفت: خوشبختانه همسو با اجرای پروژه در حوزه خرید، اجرا در بخش مزایده فروش گازهای مشعل تا پایان سال ۱۴۰۲ هم اقدام‌های خوبی انجام شد که مطابق گزارش مزایده گران در ۶ گروه در مرحله طراحی و تجهیز کارگاه هستند که پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه ۱۴۰۴ این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری برسد و اکنون حوزه خرید و اجرا همگام با هم پبشرفت‌های خوبی داشته است و برخی از مشکلات با تعریف برنامه اصلاحی تا اردیبهشت ۱۴۰۳ جبران می‌شود.

به گفته وی، با پایان یافتن پروژه‌های فروش گازهای باقیمانده مشعل سالیانه بیش از هزار میلیون مترمکعب دیگر کاهش خواهیم داشت.

بهره‌مندی ۹۰ درصدی از تولید داخل

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه با تأکید بر بهره‌مندی از توان داخلی در این مجموعه، بیان کرد: ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۲ ضمن استفاده ۹۰ درصدی از تولیدات و تجهیزات داخلی و حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان ایرانی، توانست با ثبت بیشترین حجم استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی‌، رتبه نخست کشور را میان زیرمجموعه‌های وزارت نفت به خود اختصاص دهد.

باهوش افزود: کسب این موفقیت بزرگ، نشانه حمایت تمام‌قد مجتمع گاز پارس جنوبی از جوانان خلاق و نوآور در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ایرانی است.

همکاری گسترده با بیش از ۱۲۰ دانش‌بنیان

وی با تأکید بر همکاری مثبت بین دانش‌بنیان‌ها و بزرگ‌ترین مرکز تولید گاز کشور توضیح داد: حمایت از تولید بار اول، سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان از شعارهای شاخص مجتمع گاز پارس جنوبی در سال های اخیر بوده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: پارسال نیز قراردادهای خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین تجهیزات راهبردی امضا شد و مجتمع اکنون با بیش از ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان فعال و باکیفیت تعامل و همکاری گسترده دارد و امید داریم امسال هم با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» گام های مطلوبی در این حوزه برداشته شود.

باهوش با اشاره به ساخت بسیاری از تجهیزات برای نخستین بار در کشور یادآور شد: مجتمع گاز پارس جنوبی ساخت داخلی بیش از ۹۰درصد تجهیزات حساس و راهبردی از این مسیر را در کارنامه دارد.

بهره‌مندی از بیش از ۱۱ هزار و ۵۸۹ کالای ساخت داخل

وی اعلام کرد: کالاهای ساخت داخل ضامن تولید پایدار در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی است و تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۸۹ کالای ایرانی در سراسر پالایشگاه‌های بزرگترین پایتخت تولید گاز کشور استفاده شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های سازنده قطعات و تجهیزات داخلی خوشبختانه با افزایش کیفیت محصولات خود، بازار نیاز بزرگترین مجتمع گازی کشور را بررسی و شناسایی کرده‌اند و مجتمع گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، بیش از ۱۵۲ قلم کالای حیاتی با قرارداد ساخت بار اول را در دستور کار دارد.

باهوش ادامه داد: تعداد اقلام در قرارداد ساخت بار اول مصوبات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مجتمع گاز پارس جنوبی با سازندگاه داخلی از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۲۷۱ قلم کالا است.

وی گفت: قطعات کمپرسورهای رفت و برگشتی، پمپ‌های صنعتی و گریز از مرکز، کمپرسور هوای ابزار دقیق، کنترل ولوها، الکترو موتورهای ضد انفجار، هیترهای صنعتی ضد انفجار، قطعات UPS صنعتی، کنترل دور موتور، سیستم‌های تنظیم‌کننده اتوماتیک ولتاژ(AVR)، سیستم های کنترل توربین، انواع آشکار ساز شعله و گاز، آنالایزرهای گازی، سیستم تشخیص نفوذ، سیستم ارتعاش سنج، اتصالات ابزار دقیق، مولوکولارسیو، آنتی فوم ، کاتالیست، روغن توربین و کمپرسور از اقلام حیاتی ساخت داخل و مورد استفاده در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی هستند.

امضای ۸ قرارداد پژوهشی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین از امضای هشت قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این هشت قرارداد با دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، دانشگاه صنعتی شاهرود، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی امضا شده است.

باهوش تأکید کرد: آغوش مجتمع گاز پارس جنوبی به روی دانش‌بنیان‌ها و سازندگان بار اول باز است و از ایده‌ها و ابتکارهای این شرکت‌ها برای رفع چالش‌های عملیاتی پالایشگاه‌های سیزده‌گانه استفاده می‌کند.

وی در پایان گفت: ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت گره خورده و مشکلات این حوزه را رفع می‌کند و امید داریم در سایه همکاری با دانش‌بنیان‌ها و سازندگان ایرانی دستاوردهای مهمی را ثبت کنیم.