بازدید‌های دوره ای اعضای هیات مدیره انجمن

زمینه ساز زبان مشترک و صدای واحد

آذربایجان شرقی و شهر تبریز سومین مقصد اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران برای بازدید از اعضا، در طول پنج ماه ابتدایی سال 1403 بود که نهم مرداد ماه صورت گرفت. سفر به تبریز با میزبانی شرکت «آذر شهاب تبریز» آغاز شد، این شرکت طی فراخوان انجمن ، برای حضور اعضای هیات مدیره در مجموعه خود اعلام آمادگی کرده بود، پس از آن نیز اعضای هیات مدیره استصنا به بازدید از شرکت پمپ و توربین «پتکو» پرداختند تا بیشتر با چالش‌های موجود در این صنعت و توانمندی‌های داخلی آشنا شوند.
پیش از این و در طول 5 ماه ابتدایی سال جاری اعضای هیات مدیره به خراسان رضوی سفر کرده بودند تا ضمن بازدید از اعضا، شعبه جدید انجمن را در این استان افتتاح نمایند.
اعضای نهمین دوره هیات مدیره استصنا در طول سه سال گذشته به بازدید از بسیاری از شرکت‌های عضو انجمن در شهر‌های مختلف پرداخته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهرهای البرز، اصفهان، اراک، مشهد و تهران اشاره کرد. حالا و پس از تبریز شاید قرعه به نام یزد، شیراز و یا کرمانشاه بیفتد که فراخوان بعدی و اعلام آمادگی شرکتهای عضو تعیین کننده این ماجراست.
هدف از بازدید‌های فصلی آشنایی نزدیک با صنعت و صنعتگران به منظور استفاده از ظرفیت‌ها در جهت رفع چالش‌های موجود است. این در حالی است که آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان صنعتگران موضوعی است که به جز بازدید حضوری با هیچ رویکردی قابل درک نیست.
در این بازدید‌ها اعضای هیات مدیره استصنا ضمن آشنایی با وسعت فعالیت، عمق دانش، مسائل و مشکلات حوزه تولید ، سایرمسائل و مشکلات بیمه، گمرک، تامین ارز وغیره را در دیدار با اعضا مرور ‌نموده و با توجه به اهمیت موارد مطح شده ، در مذاکرات با حوزه های مربوطه طرح موضوع و مطالبه گری می نمایند.
بنابراین می‌توان گفت دستیابی به زبان مشترک بین انجمن و اعضای آن، مهمترین دستاوردی است که از بازدید‌های دوره ای اعضای هیات مدیره این انجمن حاصل میگردد.
تاکنون دیدار‌های اعضای هیات مدیره با شرکت‌های عضو انجمن در شهر‌های مختلف نشان داده که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور بیش از حد تصور است؛ این در شرایطی است که به نظر می‌رسد نهاد‌های کارفرمایی و حاکمیتی درک درست و مطلوبی از برخی ظرفیت‌های داخلی ندارند، از سوی دیگر از آن جایی که تکیه بر ظرفیت‌های داخلی بدون ایجاد درک موثر از ظرفیت‌ها امکان پذیر نیست، به نظرمی‌رسد استصنا در چنین شرایطی می بایست بشکلی موثر و متفاوت عمل کرده و نیازهای داخلی و خارجی کشور را به درستی شناسایی و هدایت نماید.
موضوع مهم دیگری که از بازدید‌های به عمل آمده می توان جمع بندی نمود این است که چالشهای تامین ارز، تامین مواد اولیه، مشکلات مربوط به نیروی انسانی، میزان نقدینگی، گردش نقدینگی و سایر موارد موجب کاهش راندمان و رقابت پذیری شرکتهای تولیدی می شود.
بدون شک یکی از دلایل فاصله چشمگیری هم که این روزها تجهیزات صنعت نفت کشورمان با بازار‌های جهانی دارد همین موضوع و تحمیل هزینه های ناخواسته مدیریتی بر شرکتهاست. این در حالی است که ما توانایی دستیابی به جایگاه معقول در بازار‌های جهانی را داریم اما برای اینکه این توانایی‌های بالفعل به توانمندی‌های بالقوه تبدیل شود، نیاز است تا زیر ساخت‌هایی ایجاد و تسهیلاتی برای صنعتگران در نظر گرفته شود. با این حال تنها زمانی می‌توان توانایی‌های داخلی را مورد سنجش قرار داد که در بازار‌های جهانی بتوانیم به شکل واقعی و عملیاتی به رقابت بپردازیم.
با توجه به تغییر رویکرد و شروع به کار دولت جدید انتظار می‌رود که درعرصه های اقتصادی گشایش های حاصل شود تا سنگ اندازی‌های نیروهای استکبار جهانی و سایر کشور‌ها تا حد زیادی بر طرف شود. ما برای مقابله با بدخواهان باید بتوانیم تولیدات داخلی را گسترش دهیم، بدین ترتیب می‌توانیم تا حد زیادی اثرات منفی نقشه شوم آنها را از بین ببریم، بدون شک لازمه دستیابی به هدف ایجاد فضای داخلی و خارجی آرامی ‌است تا بتوانیم سرمایه‌های داخلی و خارجی را به سمت پروژه‌های کلان و ملی هدایت کرده و توسعه پایدار اقتصادی را محقق نمائیم.