محمد حسن دیدهور، مدیرعامل شرکت ارکان گاز در مصاحبه با خبرنگار استصنا در ارتباط با موانع سد راه تولید شرکت گفت:

ضرب المثلی هست که میگوید مثنوی صدمن کاغذ شود. ما دو جور مانع داریم. بیرونی و درونی. درمورد موانع بیرونی و یا همان خارج از حیطه حکومت، ایرانیها انقدر زرنگ هستند که یاد گرفتهاند چگونه این موانع را دور بزنند. به هرحال در این چندین سال تحریم یاد گرفتهایم که چگونه کار کنیم. چیزی که الان فوقالعاده ما را اذیت میکند مشکلات داخلی است که اگر دانه دانه بخواهم بگویم بسیار مفصل میشود. اما از جمله مسئله تخصیص ارز است که چیزی حدود حداقل چهارماه طول میکشد تا ارز به شما تخصیص بگیرد. بعد از آن مشکل ثبت سفارشات در سازمان صنعت، معدن و تجارت است. تازه پس از انجام تمام این کارها، باز هم زمان برای خیلی چیزا برده میشود. برای تولیدیها 9 ماه و برای تجاریها 6 ماه زمان داریم تا پروانه سبز گمرکی را بدهیم. با توجه به این طولانی شدن مسیر، زمان میگذرد و بعد تازه تفاوت نرخ ارز اضافه میشود. این مسئلهایست که واقعا برای تولیدکنندگان و کسانی که میخواهند مواد اولیه قطعاتی را وارد کنند بسیار آزاردهنده است. مسئله دوم، مسئلهی عدم اعتمادیست که ارگانها و سازمانهای دولتی، مثل اداره تامین اجتماعی و اداره دارایی به بخش خصوصی دارند. اصلا ما را قبول ندارند. هرچقدر امضا بزنیم و مدارک ارائه دهیم، باز قبول نمیکنند و خودشان برای خودشان تصمیم میگیرند. یک بندی از قانون هست به نام قرائن مالیاتی که کسی که تعیین مالیات میکند، میتواند همه جور بر اساس این بند پیشبینی و مالیات تعیین کند. مثلا بگوید که چون کارخانه شما دههزار متر است، پس کارتان بیشتر است و باید فلان قدر بیشتر مالیات بدهید. درحالی که ممکن است یک کارگاه هزار متری ده برابر بیشتر سود دهی داشته باشد.

مسئله بعدی سازمان تامین اجتماعی است. هرچقدر ما تلاش میکنیم که آنچه میگویند انجام دهیم، باز هم نمیپذیرند. بارها شده که لیستی که خواستهاند را ارائه دادیم و باز هم برگشت زدهاند. در تلاشیم تا بتوانیم رضایتشان را جلب کنیم. اما آنچه مسلم است، ما باید تلاش کنیم که خودمان را با این مشکلات وفق دهیم و چارهای هم نداریم. امیدواریم امسال با توجه به شعار سال، گشایشی ایجاد شود و بتوانیم مشکلات را با کمک دولت حل کنیم. اشتباه دولت این است که فکر میکند ما مقابل دولت ایستادهایم در حالی که بارها و بارها خلاف این مسئله را اثبات کردهایم.

وی درباره اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن بر رسیدن به اهداف شرکتشان افزود:

این نمایشگاه ایران با نمایشگاههای خارج از کشور متفاوت است. در نمایشگاههای خارج از کشور، خیلیها غرفهدار هستند و خریدار و فروشنده روبروی هم قرار میگیرند. شما به راحتی میتوانید همان لحظه قرارداد ببندید و جنس خود را بفروشید. اینجا به هیچ عنوان نمیتوانید خرید و فروشی داشته باشید. اینجا تنها برای عرضهی کالاست و اینکه نشان دهید چه تواناییهایی دارید. از دید من اینجا قادر به فروش نیست، چرا که مثلا اگر یک پتروشیمی یا پالایشگاه بخواهد از شما خرید کند، باید یک پروسه طولانی طی کند. آگهی مزایده و مناقصه بگذارد، در این مناقصه شرکت شود و از نظر فنی تایید شود و غیره. حداقل دو ماه زمان میبرد تا جنسی به فروش برسد. پس از آن تازه باید گارانتی تایید شود و کالا تحویل داده شود. چون عمده خریداران ما، دولتی و یا شبه دولتی هستند و اینان افرادی نیستند که درجا جنسی را بخرند و امضا کنند.

مدیرعامل شرکت ارکان گاز  در ارتباط با مشکلات سد راه صادرات محصول گفت:

بخش عمدهای از کالاهای ما صادراتی است و یکی از بزرگترین معضلاتی که سرراهمان است، دریافت پول میباشد. ما با نجود طی کردن انواع و راههای مختلف، نمیتوانیم به موقع پول خود را دریافت کنیم. چرا که سیستم بانکی ما الان به علت تحریمها مسدود است.