شرکت جهان نور در ششمین دهه از حیات صنعتی خویش قرار دارد و هم اکنون در زمره یکی از تولیدکنندگان مطرح صنعت روشنایی ایران می باشد. از محصولات این شرکت می توان به انواع چراغ های LED با کاربری اداری تجاری، واترپروف و صنعتی، چراغ های پروژکتوری، چراغ های خیابانی، چراغ های کارگاهی و انواع پایه و برج روشنایی فلزی اشاره کرد. با توجه به تقاضای رو به رشد صنایع نفت، گاز ، پتروشیمی و همچنین صنایع سنگین کشور به انواع تجهیزات روشنایی ضدانفجار، جهان نور گام های بلندی به منظور دستیابی به تکنولوژی تولید این نوع چراغ ها در این زمینه برداشته و حاصل این تلاش ها ، تولید انواع چراغ های ضدانفجار تایید شده توسط مراجع گواهینامه دهنده بین المللی می باشد .

در همین راستا خبرنگار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران مصاحبه ای با مدیرعامل این شرکت داشته است که در ذیل به آن میپردازیم.

بفرمایید از دیدگاه جنابعالی راهکار های جهش تولید چیست ؟
با سلام و تقدیم احترام به حضور هیات مدیره محترم و اعضای گرانقدر استصنا ، به عقیده اینجانب جهش تولید یک هدف بسیار بزرگ و کلی است . لازم است این هدف کلان به صورت اهداف خرد و برنامه های مشخص برای دستیابی به آن تقسیم شود. ضمنا در صورتیکه شاخص های درست و شفافی برای دستیابی به این اهداف خرد تدوین نشود ، متاسفانه با تصمیم گیری سلیقه ای مسئولین در دولت های مختلف ، خسارات وارده به کشور بیش از منفعت آن خواهد بود. یقیناْ منویات عالی ترین مقام کشور در خصوص لزوم توجه ویژه به تولید داخل و اتخاذ سیاست های سختگیرانه در دستگاه های اجرایی جهت حمایت از تولیدکنندگان به رشد صنعت داخلی منجر شده است ، لیکن رشد نا متناسب زیر ساخت های بنیادی و همچنین عدم توسعه همزمان ارکان زنجیره تامین کشور ، تبعاتی را به دنبال داشته است. (به طور مثال عدم توان تامین برق یا گاز مورد نیاز صنایع)‌
لذا برای تحقق این هدف ارزشمند ، می بایست در تمامی حوزه های زیر ساخت (انرژی، حمل و نقل ، منابع انسانی، تکنولوژیک، تامین مالی و …) خرده اهداف و برنامه هایی مدون شود. ضمنا این هدف می بایست به طور مستمر مورد بازنگری و میزان دستیابی به آن ها بررسی شود. همچنین استقامت و تسیلم نشدن در برابر موانع، همدلی و همسویی تمامی ارکان حکومت و در نهایت همکاری صنتعگران عزیز کشور ضروری می باشد.

از نظر شما موانع جهش تولید چیست؟
به عقیده بنده بزرگترین معضل، عدم پرداخت به موقع مطالبات و وجوه ناشی از قراردادهایی است که عمدتا با بخش دولتی و نیمه خصوصی داریم. این مهم، تولید کنندگان را به شدت دچار چالش می کند. زمانی که کارفرمایان محترم، کالایی را خریداری میکنند و وجه آن را به موقع پرداخت نمی کنند، تولید کننده ناچار است برای تامین نقدینگی در گردش مجموعه از تسهیلات بانکی و یا منابع دیگری کمک بگیرد و سود بانکی آن را نیز پرداخت نماید. در صورتی که تامین مالی و پرداخت هزینه های‌آن به مراجع مالی ، در تعهد کارفرما و مالک پروژه است.
به طور کلی عدم تناسب و توازن در رشد زیر ساخت ها و همچنین زنجیره تامین (مواد اولیه و به خصوص صنایع میان دستی) ، همسو با توسعه ظرفیت صنعت کشور و همچنین عدم تامین مالی مناسب برای پروژهای عمرانی (در بخش عمومی، صنایع ، نفت و گاز و پتروشیمی)‌ موانع اصلی برای رشد تولید داخل هستند.

از نظر شما مشارکت مردم در جهش تولید چگونه میسر می شود ؟
ابتدا باید تعریف از مردم مشخص شود. مردم در طبقات متفاوت اجتماعی و سطوح مختلف درآمد ، انتظارات و سلایق متفاوتی نسبت به محصولات مورد نیاز خود دارند. اما به طور کلی با عنایت به عرق ملی و حساسیت ذاتی مردم به حفظ منافع ایران و سربلندی کشورمان ، اگر کالای تولید داخل با کیفیتی مناسب (منظور از کیفیت مناسب لزوما برابری با محصول مشابه خارجی نیست) و قیمت عادلانه در دسترس باشد ، ، مورد وثوق و تقاضای ملت می باشد و به دنبال رشد تقاضا ، تولید نیز بالنده تر خواهد شد.

توقع شما از مجلس جدید در حوزه صنعت ، اقتصاد و تولید چیست ؟
اولین خواسته، لغو مقررات اضافی و دست و پا گیر از صنعت و تجارت کشور است. (متاسفانه متناسب با تعداد زیاد سامانه هایی که در کشور داریم ، امور به نظم و سامان نیست) و دومین تقاضا ایجاد بسترهای قانونی در راستای تعهد و شفافیت مالی دولت و حرکت به سوی اقتصاد آزاد (جلوگیری از مداخله دولت و نقش آفرینی ایشان به عنوان یک بنگاه تجاری)‌ می باشد.

جهت بهبود شرایط اقتصادی در حوزه صنعت ، به دولت چهاردهم چه توصیه ای دارید ؟
تامین مالی مناسب و پرداخت های به موقع توسط کارفرمایان پروژه ها ، انعقاد قرارداد های منصفانه با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان ، تسهیل مقررات خرید مواد اولیه کارخانجات تولیدی از عرضه کنندگان به صورت دست اول (بدون واسطه) و در نهایت عدم مداخله در فضای اقتصادی و نقش آفرینی به عنوان یک بنگاه تجاری ، مهم ترین توصیه های بنده به دولت چهاردهم می باشد.

شرکت های دانش بنیان در راستای شعار سال چگونه می توانند نقش آفرین باشند ؟
در این خصوص نظری ندارم.

موانع صادرات کالا و خدمات ایرانی را چه می دانید ؟
در موضوع صادرات بخشی از موانع تولید کنندگان از دیدگاه اینجانب شامل عدم اعتبار دهی به محصول ایرانی در بسیاری از کشورهای منطقه که محیط کسب و کار نسبتا با ثبات و اقتصاد های رو به توسعه ای دارند و عدم وجود ارتباط بانکی می باشد. به نحوی که صدور تضامین بانکی در بانک های ایرانی جهت مناقصات بین المللی و قبول این تضامین توسط کارفرمایان پروژه های خارج از کشور میسر نیست. در ادامه برای دریافت وجه و تسویه حساب با طرف های خارجی نیز دچار چالش هستیم. مهم تر از آن ، موضوع تعهد عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما است . ما ناچاریم بخش قابل توجهی از مبالغ فروش خارجی را به نرخ حواله نیما عرضه نماییم در صورتی که نهاده های تولید ما اغلب با نرخ ارز آزاد قیمت گذاری و محاسبه می شود. فاصله غیر منطقی میان نرخ ارز آزاد و نرخ ارز سامانه که در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است، علاوه بر ایجاد زمینه های فساد اقتصادی، فاصله زیادی در بهای تمام شده ایجاد می کند که باعث می شود قدرت رقابت ما در بازار های منطقه ای از بین برود.

نقطه قوت بنگاه های صنعتی داخلی در حوزه صادرات چه می تواند باشد ؟
از دیدگاه بنده ، توانمندی فنی و هوش منابع انسانی کشور ، قیمت بسیار مناسب حامل های انرژی، دسترسی به مواد اولیه تولید داخل (نظیر فلزات رنگین) با قیمت مناسب ، نزدیکی به هاب های تجاری منطقه (نظیر کشور امارات) از مهم ترین نقاط قوت بنگاه های صنعتی ایرانی در حوزه صادرات هستند

مزیت صادراتی شرکت های داخلی را در چه حوزه ای می دانید ؟
قیمت تمام شده و توان رقابت مناسب در مقایسه با قیمت های جهانی محصولات مهم ترین مزیت صادرانی شرکت های داخلی از نظر اینجانب می باشد.