رییس هیات مدیره شرکت ماشین سازان البرز پیمان در ارتباط با حوزه فعالیت این شرکت گفت:
اینشرکت دانش بنیان در دو حوزه فعالیت دارد. اول در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات ثابت است که شامل مبدلهای حرارتی، شلنتیو، بیوتیو، انواع مخازن تحت فشار، راکتورهای همزندار و قطعات خاص صنایع پتروشیمی است و دومن حوزه شامل تجهیزات رباتیک و تخلیه و بارگیری محصولات پتروشیمی میشود. وی افزود که از سال 1402 بر روی همین محصول دانش بنیان شدیم و برای اولین بار در ایران این محصول را بومیسازی کردهایم. به این صورت که محصولات خروجی پتروشیمیها را مستقیما از روی خط و تریلر به صورت تمام اتوماتیک، چیدمان میکند. این مسئله هم باعث رفع مشکلات ارگونومی و مشکلات ایمنی پرسنل شده و همچنین سرعت و راندمان بارگیری محصولات را افزایش میدهد.
خزایی درباره هدفگذاریها و ماموریتهای در حال انجام گفت:
اولویت ما، یکی فروش بخش تجهیز بارگیری است و دومی، بومیسازی و ساخت قطعاتی از صنعت نفت و پتروشیمی که با توجه به تحریمها و مشکلاتی که وجود دارد، امکان واردات آنها وجود ندارد.
وی درباره موانع سد راه صادرات محصولات گفت:
در بحث صادرات، ما درحال کار کردن بر روی محصول رباتیک دانش بنیان می باشیم؛ اما بحثی که وجود دارد، عدم شناخت کامل خارجیها بر تولیدات ایران است. یک سری کمیسیونهای تخصصی وجود دارد که استصنا به آنها ورود کرده، اما نیاز دارد که بیشتر به شرکت های هاب تولیدکننده نزدیک شود و بتواند با برنامهریزی لازم، کمک کند تا با ارتباطاتی که دارند، صادرات را انجام دهیم. متاسفانه با این شرایط تا کنون موفق به صادرات محصولات نشدهایم.
او درمورد حمایت دولت از تولید شرکت اظهار داشت:
در بخش دانش بنیان و تخصیص وام، بله حمایت داشتهایم اما متاسفانه همچنان از طرف بانک هیچ پرداختیای به ما صورت نگرفته است. ما همچنان از وامی که طبق تبصره 18 برایمان تعیین کردهاند، انقدر در بانک سنگ اندازی داشته، از بهمن ماه هنوز موفق به دریافت وام خود نشده ایم.. به غیر از این مسئله، همچنان رقبای خارجی درحال فروش محصول بومی سازی شدهی ما به شرکتهای داخلی هستند. از این نظر واقعا نیاز است که اجازهی ورود محصولات خارجی گرفته شود.
او تحلیل خود درباره شعار امسال را اینطور شرح داد:
در بحث جهش تولید با مشارکت مردم، خط مقدم ما تولید است. اگر ما بتوانیم کاری کنیم که تولید رونق پیدا کند و جهش تولید اتفاق بیفتد، بیشتر مشکل اقتصادی حل میشود. چون اکنون یک چرخشی وجود دارد که اگر از تولید شروع شود، مشکلات شرکتهای بزرگ مثل حقوق، مشکلات پرسنلی و غیره تا سطوح پایین حل میشود. اگر دست به دست یکدیگر دهیم تا جهش تولید اتفاق بیفتد، قطعا میتوانیم به سایر مشکلات اقتصادی کشور نیز کمک کنیم.