دبیر جدید انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران مطرح کرد:

انجمن‌ها صدای صنعتگران هستند

 

یکم شهریور ماه سال جاری، پس از 3 سال متوالی اولین روزی بود که عباس فتحی، دبیر پیشین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با این سمت پا به انجمن نگذاشت، او که حالا مدیریت شرکت مدیریت زنجیره تامین آرمان که زیر مجموعه انجمن است را بر عهده دارد، دبیری اش در انجمن را به علی اصغر اجتهادی سپرده است و راهی جدید برای همیاری با انجمن برگزیده است.

علی اصغر اجتهادی کهنه مرد صنعت است و از بعد از فارغ التحصیلی‌اش در رشته مکانیک تا همین امروز، راه صنعت و تولید را در پیش گرفته است. او سال‌ها در صنایع مختلف فعالیت داشته و کار تشکلی را یکی از ارکان موفقیت در هر کشوری ‌می‌داند. اجتهادی معتقد است انجمن‌ها صدای صنعتگران هستند و این صدا باید به قدری بلند باشد تا به گوش دولتی‌ها برسد و صدای یک انجمن زمانی بلند تر خواهد شد که اعضای بیشتری داشته باشد. در ادامه گفت و گوی پایگاه خبری استصنا را با دبیر جدید انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ‌می‌خوانید.

 

کمی‌از خودتان بگوئید. کار در صنعت را از چه زمانی شروع کردید؟

من تقریبا بعد از فارغ التحصیل شدن پا به عرصه صنعت گذاشتم، البته پیش از آن هم به طرق مختلف در محیط‌های صنعتی حضور داشتم اما به صورت رسمی‌نبود. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه به صورت رسمی ‌وارد کار صنعتی شدم. در این سال‌ها با صنایع مختلفی سر کار داشتم که از جمله آن‌ها ‌می‌توان به صنایع قطعه سازی، ماشین سازی، چوب و صنایع خودرویی اشاره کرد که  بنده در آن زمان بعنوان مشاور در زمینه سیستم‌های مدیریتی و کیفیتی فعالیت خودم را آغاز کردم.

 

چرا انجمن استصنا را برای ادامه فعالیت‌های خود انتخاب کردید؟

قطعا انسان هر جایی که ‌می‌خواهد شروع به فعالیت کند باید نسبت به آن پیش زمینه کافی داشته باشد. از آن جایی که من از همان ابتدا وارد صنعت شده بودم، این پیش زمینه برای من وجود داشت و باعث ایجاد علاقه‌مندی در من نسبت به صنایع مختلف شد. حاصل این علاقه مندی ادامه راه در صنعت بود. حضور فعال من درمحیط‌های مختلف صنعتی سبب شد تا با گروه تخصصی شیرآلات که زیر مجموعه انجمن استصنا است آشنا شوم و شروع به همکاری کردیم. این همکاری  یک سال و نیم به طول انجامید و من با فعالیت‌های کلان انجمن هم آشنا شدم و تصمیم گرفتم همکاری ام با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران را افزایش دهم.

 

عملکرد انجمن را طی سال‌هایی که با انجمن همکاری دارید چطور ارزیابی ‌می‌کنید؟

من فکر ‌می‌کنم هر حوزه کاری نیاز به یک تشکل تخصصی دارد. در واقع تشکل‌ها، راهکار اجرایی هستند که ‌می‌توانند شرایطی را ایجاد نمایند تا افراد متخصص هر صنعت در کنار هم قرار بگیرند و چالش‌ها و مشکلات موجود در صنعت را مطرح نمایند تا به یک راه حل واحد برسند.  

انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران هم که در حوزه کارفرمایی مشغول به فعالیت است، از این قاعده مستثنی نیست. طی بررسی‌های صورت گرفته، این انجمن تا کنون توانسته با گردهم آوری متخصصان و صاحبان نظر، موفقیت‌های خوبی را کسب کند. تعداد شرکت‌های عضو انجمن ‌می‌تواند شاخصی برای نشان دادن موفقیت یک انجمن باشد و رسیدن به عدد هزار شرکت عضو، نسبت به سایر انجمن‌هایی که در سطح کشور فعال هستند عدد مطلوبی به نظر ‌می‌رسد و این نشان ‌می‌دهد که انجمن استصنا تا کنون راهش را درست طی کرده است.

 

پیش بینی شما از آینده انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران چیست؟

واقعیت این است که انجمن به طور کلی اهدافی را تعیین کرده و در راستای آن اقدامات لازم صورت خواهد گرفت، مهمترین هدفی که تعریف شده است افزایش همبستگی و انسجام در  بین اعضای انجمن است که به نظر من هدف بسیار والایی است.

اما در رابطه با اهدافی که انجمن تعیین کرده است قطعا شرایط حاکمیتی به شدت تاثیرگذار هستند و اگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که ‌می‌توانند کمک کنند، اقدامات لازم را اجرایی نمایند من فکر ‌می‌کنم آینده روشنی پیش روی انجمن است. البته تغییرات به وجود آمده در دولت را ‌می‌توان به فال نیک گرفت، امیدواریم که بتوانیم بستر و زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اهداف انجمن را با کمک مجلس شورای اسلا‌می ‌و دولت چهاردهم مهیا سازیم.

 

هدف غایی شما برای انجمن چیست؟ دوست دارید انجمن را در چه جایگاهی ببینید؟

من در تشکل‌های مختلفی فعالیت کرده ام و همیشه و از همان ابتدا آرزویم این بود که تشکل‌ها بتوانند تاثیرگذاری لازم را در برهه‌های مختلف زمانی داشته باشند. در واقع تاثیرگذاری انجمن‌ها از این جهت معنا پیدا ‌می‌کند که بتوانند شرکت‌های مختلف را در کنار هم جمع کرده و با ایجاد یکپارچگی، صدای آن‌ها را بلند تر نمایند در چنین شرایطی است که ‌می‌توانیم از حرف به عمل برسیم.

من فکر ‌می‌کنم هر چقدر شرکت‌های بیشتری در کنار ما قرار بگیرند تاثیرگذاری ما بیشتر خواهد شد و این موضوع بدون شک نهاد‌های دولتی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

با توجه به فرهنگ حاکم در کشور ما، به نظر شما تشکل‌ها و انجمن‌ها تا چه میزان ‌می‌توانند در بزنگاه‌ها تاثیرگذار باشند؟

تاریخ جهان نشان ‌می‌دهد که پیش از تشکیل تشکل‌ها، در اصناف و جوامع مختلف راهکار مناسبی برای ارائه اعتراضات و نظرات افراد وجود نداشت و همین امر نیز سبب ‌می‌شد تا اعتراضات به خشونت ختم شود.

راهکاری که برای جلوگیری از خشونت‌ها شکل گرفت ایجاد تشکل‌ها و سندیکاهای مختلف برای بروز اعتراضات و نظرات افراد به دور از هر گونه خشونت بود. بنابراین ایجاد تشکل راهکاری برای بروز نظرات و اعتراضات مدنی است که در سایر جوامع نتایج مطلوبی به همراه داشته است. ما نیز ‌می‌توانیم از این الگوی موفق استفاده کنیم، البته مهمترین پیش شرط این موضوع فرهنگسازی است. با فرهنگسازی ‌می‌توان افراد را برای حضور در تشکل‌ها تشویق کرد. حضور پررنگ افراد در یک تشکل‌، قدرت بیان آن تشکل را افزایش ‌می‌دهد و به تاثیرگذاری آن نیز کمک خواهد کرد.

البته باید بر این موضوع نیز تاکید داشت که حاکمیت هم برای از بین بردن ناامیدی در سطح جامعه نیاز است توجه ویژه ای به انجمن‌ها داشته باشد چون انجمن‌ها صدای صنعتگران هستند و این صدا باید شنیده شود.