آغازی برای یک وفاق

صبح روز چهارشنبه یازدهم مهرماه جلسه «دورهمایی تشکل‌ها» در دفتر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی‌استصنا، هدف از این جلسه که به همت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و با همکاری فدراسیون ماشین سازی و تجهیزات برگزار شده بود، ایجاد وفاق، همبستگی و وحدت رویه در بین تشکل‌های زنجیره صنعت به ویژه صنعت نفت است تا تشکل‌های صنعتی برای مطالبه‌گری و ارایه طریق صدای رساتری داشته باشند.

منافع بعضی از اشخاص و گروه‌ها با رفع مشکلات صنعت همخوانی ندارد
احسان ثقفی، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران که ریاست این نشست را نیز عهده دار بود در شروع جلسه با تاکید بر ضرورت ایجاد وفاق بین تشکل‌ها به عنوان تنها راه حل موجود برای حل چالش‌های صنعتگران گفت:« بدون شک اگر اتحاد استراتژیکی بین تشکل‌ها ایجاد شود، این موضوع زمینه‌ساز ایجاد مطالبه‌گری خواهد بود. در حال حاضر چالش‌هایی در کشور وجود دارد که همه صنعتگران کشور با آن مواجه هستند و از جمله آن می‌توان به ناترازی انرژی، تعرفه‌های گمرک، واردات و صادرات، ارزهای ترجیحی، تحریم‌ها و غیره اشاره کرد. برای حل این مسائل نیاز داریم که تشکل‌ها عبور از تضاد منافعی که وجود دارد حول اشتراکات به یک اتحاد استراتژیک برسند و تنها در این شرایط است که می‌توانند تاثیرگذاری با عیار بالاتری داشته باشند.»
وی تصریح کرد:« با تعامل بیشتر موازی‌کاری‌ها و دوباره کاری‌ها از بین خواهد رفت و زودتر به راه حل خواهیم رسید. من معتقدم مسوولین کاملا بر مشکلات موجود واقفند، علاوه بر آن راهکار تعداد قابل توجهی از این مشکلات را هم می‌داند و به تصور من بعضا منافع برخی از اشخاص و گروه‌ها و رقابتهای سیاسی مانع حل این مشکلات میشود. ما باید با هم صدایی، شرایطی را برای حل این مشکلات و چالش‌ها ایجاد نمائیم. اگر اتحادی بین تشکل‌ها ایجاد شود، مطالبه‌گری‌ها محترمانه، منطقی و منسجم شکل خواهد گرفت و نتیجه بخش خواهد بود. اما این موضوع مستلزم این است که تشکل‌ها از «منیت» تشکلی خویش خارج شوند و به «ما» بودن برسند. بدون شک موضوعاتی که باعث تفرق انجمن‌ها می‌شود نبایستی در این جلسات مطرح گردد بلکه حول محور مشترکات به تقویت جمع انجمن‌ها بپردازیم.»

مصیبتی به نام کمبود نیروی انسانی
محمد حسین بابالو، دبیر کل انجمن ملی صنایع پلیمر ایران یکی از افراد حاضر در این نشست بود، او با تاکید بر این موضوع که کمبود نیروی انسانی یکی از مهم ترین چالش‌های امروز صنعت کشور به شمار می‌آید که به صورت جدی در حال تبدیل شدن به مصیبت است، افزود:« واقعیت این است که جنس نیروی انسانی به شدت در حال تغییر است و ما باید نیروی انسانی زیر 30 سال را به رسمیت بشناسیم. این موضوع نیازمند این است که ما شناخت دقیقی از نسل جدید داشته باشیم. باید مبانی نظری برای تعامل با قشر جدید را بشناسیم.»
وی تاکید کرد:« در حال حاضر دیگر شرایط به گونه ای نیست که فراخوان بدهیم و نیروی کار جذب کنیم، در شرایطی هستیم که باید نیروی کار را از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها جذب نمائیم. انجمن‌ها می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند و تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.»

اتاق بازرگانی دچار مهاربودگی است
سمیرا روانخواه، دبیر انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی( اپک) نیز از دیگر افراد حاضر در این جلسه بود که با تاکید بر این موضوع که برای ایجاد وفاق در بین تشکل‌ها باید ظرفیت‌های موجود در تشکل‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، افزود:« وقتی توانمندی‌های تشکل‌ها را بشناسیم می‌توانیم چارچوب‌هایی که تشکل‌ها نیاز دارند در راستای آن وفاق شکل بگیرد را مشخص نمائیم. در حال حاضر هیچ همصدایی بین تشکل‌ها وجود ندارد و این یک مشکل بسیار بزرگ است. برای حل این موضوع ما باید از شناخت نقاط ضعف و قوت تشکل ها شروع کنیم و تجارب خود را به دیگر تشکل ها انتقال دهیم، پس از آن است که می‌توانیم انتظاراتمان را از دولت مطرح کنیم. ما باید انتظاراتمان را به رئیس اتاق مطرح کنیم که در سخنرانی‌هایشان در مراسمات مختلف به جای کلی گویی، انتظارات ما را مطرح نمایند.»
وی تصریح کرد:« من سالهاست عنوانی برای اتاق بازرگانی دارم و آن هم این است که اتاق بازرگانی دچار مهاربودگی است، یعنی دولت یک سری قوانین و مقررات می‌گذارد و اتاق بازرگانی باید به دنبال مهار کردن آن باشد. وفاق بین انجمن‌ها باید به گونه ای شکل بگیرد که ما پیش از وقوع در جریان مقررات و قوانین ناگهانی دولت‌ها باشیم.»

ایجاد وفاق بین تشکل‌ها تنها راهکار موجود است
خلیل سجادی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی هم از دیگر افراد حاضر در این انجمن بود، او تاکید کرد:« یکی از مهمترین بحث‌هایی که در حال حاضر وجود دارد اجرا شدن برنامه هفتم توسعه است که دولت چهاردهم نیز بارها بر آن تاکید کرده است و وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و نفت نیز این برنامه را در دستور کاری خود قرار داده اند. در این برنامه آماده است که هیچ قانونی بدون نظرخواهی از تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اتاق اصناف نباید تصویب شود. به همین منظور من فکر می‌کنم برخی مواردی که در این برنامه آمده است می‌تواند کمک‌های شایانی به تشکل‌ها کند؛ بنابراین بهتر است وفاق تشکل‌ها بر روی اصرار به اجرای این برنامه‌ها باشد.»
وی تصریح کرد:« تاکید بر موارد ذکر شده در برنامه هفتم توسعه به شدت می‌تواند در راستای راهگشایی تشکل‌ها تاثیرگذار باشد و این موضوع نیاز به مطالبه‌گری دارد. تنها راهکاری که انجمن‌ها در حال حاضر می‌توانند داشته باشند رسیدن به یک وفاق برای ایجاد مطالبه‌گری است.»

تشکل‌ها شناخت کافی از یکدیگر ندارند
سمیرا محمودی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی نیز در این جلسه حضور داشتند، وی با تاکید بر عدم شناخت تشکل‌ها از یکدیگر گفت:« در حال حاضر تعداد تشکل‌ها بسیار زیاد است، خیلی از این تشکل‌ها از نظر نوع فعالیت دارای شباهت‌هایی هستند که در صورت ایجاد وفاق، اعضای این تشکل‌ها می‌توانند از خدمات و توانمندی‌های یکدیگر استفاده نمایند اما موضوعی که در حال حاضر وجود دارد این است که تشکل‌ها شناخت کافی از یکدیگر ندارند. نیاز است که وفاق صورت بگیرد و تشکل‌ها بتوانند از توانمندی‌های یکدیگر شناخت پیدا کنند تا مطالبه‌گری بهتری صورت بگیرد.»

تشکل‌ها تضاد منافعشان را کنار بگذارند و برای ایجاد هم صدایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند
علی اصغر اجتهادی، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز در این نشست تاکید کرد:« من فکر می‌کنم راهکاری که برای وفاق تشکل‌ها وجود دارد این است که تشکل‌ها تضاد منافعشان را کنار بگذارند و برای ایجاد هم صدایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. البته من فکر می‌کنم این موضوع از وظایف اتاق بازرگانی است اما چیزی که تاکنون شاهد بودیم این است که اتاق بازرگانی بیشتر بر کلیات تمرکز دارند و به جزئیات تشکل‌ها توجهی ندارند. بنابراین نیاز است که این وظیفه را خود تشکل‌ها بر دوش بگیرند تا به وفاق و هم صدایی برسند.»

زمستان سخت برای صنعتگران
مهدی فغان دهر، دبیر فدراسیون ماشین سازی و تجهیزات صنعت نفت نیز از دیگر افراد حاضر در این جلسه بود که با تاکید بر موضوع ناترازی انرژی گفت:« شرایط نشان می‌دهد که زمستان امسال ما علاوه بر موضوع قطعی‌های پی در پی برق، با قطعی گاز نیز مواجه خواهیم بود. علاوه بر آن موضوع گمرک واردات قطعات اولیه از دیگر موضوعاتی است که صنعتگران و ماشین سازان را با چالش‌هایی مواجه ساخته است. بدون شک باید برای این چالش‌ها، فکر و راهکاری ارائه داد.»
وی افزود:« بحث نیروی کار نیز موضوع مهمی‌است که به موضوع نیروی کار اتباع خارجی گره خورده است. با توجه به اینکه فشار اذهان عمومی‌و رشد بزهکاری در سال‌های اخیر مانع از به کارگیری نیروی کار اتباع می‌شود، به نظر من می‌توان سامانه ای را طراحی کرد که طی آن اتباع بتوانند در خواست کاری خود را ثبت نمایند و در صورت تائید کارفرما می‌تواند ورود نیروی کار اتباع به صورت قانونیاتفاق بیفتد. این شرایط می‌توان اذهان عمومی‌را هم متقاعد کند که همه جوانب برای حضور اتباع به صورت قانونی در کشور سنجیده شده است.»

قدرتمند شدن تشکل‌ها به نفع بخش خصوصی تمام خواهد شد
محمدحسین عزیزی، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران نیز از دیگر افراد حاضر در این نشست بود، او با تاکید بر این موضوع که در عارضه یابی تشکل‌ها مهمترین موضوعی که مغفول مانده بحث هم افزایی است که تشکل‌ها می‌توانند با یکدیگر داشته باشند، افزود:« هر یک از انجمن‌ها بدون شک نقاط قوتی دارند که می‌توانند تجربیات و مطالعات خود را در اختیار سایر تشکل‌ها قرار بدهند. ما نیاز داریم که دورهمی‌های کاری خود را به صورت هدفمندتر افزایش دهیم تا تشکل‌ها بتوانند تجربیات خود را در اختیار دیگری قرار دهند و از دوباره کاری‌ها جلوگیری کرد.»
او تصریح کرد:« قدرتمند شدن تشکل‌ها بدون شک در نهایت به نفع بخش خصوصی تمام خواهد شد.»

ادامه جلسات برای ایجاد وفاق
در انتهای این جلسه نیز احسان ثقفی، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تشکر از تشکل‌هایی که در این نشست حضور داشتند و با آرزوی سلامتی برای تشکل‌هایی که حضور نداشتند اعلام کرد:«این جلسات به صورت دوره ای ادامه خواهد یافت تا در نهایت تشکل‌ها بتوانند به یک همصدایی برای مطالبه‌گری برسند.»