رییس هیات مدیره استصنا در گفت‌وگو با جهان اقتصاد:

در ۲ سال اخیر از یک طرف ویروس منحوس کرونا همچون ریسمانی در تار و پود بازارها تنیده شد و از سوی دیگر سایه سنگین تحریم‌ها کمر تولیدکنندگان و صنعتگران را شکست؛ طوری که از نقشه راهی که داشتند بازماندند و باز از طرفی دیگر موانع‌ داخلی همچون پتکی بر سرشان کوبیده شده و به اغما رفتند؛ حالا هم پس از تحمل این همه بلا؛ با مرگ تدریجی دست وپنجه نرم می‌کنند.

در همین راستا سراغ انجمنی رفتیم که بیشتر نیازهای تجهیزاتی صنعت نفت ایران، طی سالیان متمادی از فعالیت صنعتی و ایجاد زیرساخت‌های بسیار مناسب طی سه دهه اخیر، توسط اعضای آن طراحی و ساخته شده‌اند.«استصنا»؛ انجمنی که طراحان، تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت از سال ها قبل، خلاء وجود تشکلی را جهت سامان دادن به امور مشترک واحدهای خود احساس کردند. بر همین اساس در خردادماه سال ۱۳۷۹ هیئت موسس منتخب، اقدامات لازم برای تهیه و تدوین اساسنامه را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت اولین اساسنامه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجمع عمومی رسید. در حال حاضر این انجمن دارای بیش از۸۰۰ عضو فعال در عرصه صنعت نفت است که بخش قابل ملاحظه‌ای از تجهیزات این حوزه را تامین می کنند. رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت می گوید این انجمن نقشه راهی را از سال‌ها پیش ترسیم کرده است با توجه به شرایط کرونا و محدودیت‌های دیداری در دوسال اخیر ، پیشرفت آن کند شد و موجب گشت که بسیاری از برنامه‌ها به تعویق افتد و به اهداف از پیش تعریف شده دست پیدا نکنیم و اگر اهدافی محقق نشده است ناشی ازعدم اعتقاد اعضا و هیات مدیره پیشین نبوده است بلکه به وجود آمدن موانع باز می گردد.

احسان ثقفی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: تصریح کرد: در هیات مدیره دوره جدید دو محور اصلی از قبیل به سرانجام رساندن برنامه‌های گذشته و تقویت سایر برنامه‌ها تعریف شده است و در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: یکی از محوری ترین و جدی ترین برنامه‌های هیات مدیره در دوره جدید، برقراری ارتباط منسجم تر با اصحاب رسانه است زیرا همواره بر این اعتقاد هستیم که رسانه‌ها می توانند یاری‌گر سازندگان در این حوزه باشند .

وی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های هیات مدیره جدید دنبال کردن مطالبات بر حق و قانونی سازندگان است و اگر هم کم و کاستی از سوی سازندگان وجود دارد و به حوزه کارفرمایی انتقال پیدا کند، مطالبات را از اعضا پیگیری خواهیم کرد و این کلیت برنامه‌های عملیاتی هیات مدیره جدید در سه سال آینده محسوب می شود که با توجه برنامه استراتژیک از پیش تعریف شده پر رنگ‌تر دنبال خواهد شد.

رییس هیات مدیره استصنا در ارتباط با آخرین وضعیت اعضا در انجمن خاطرنشان کرد: در دنیای ساخت ، سازندگی و تولید اولین پارامتر عشق و علاقه به کار است که موجب تداوم این گونه فعالیت‌ها است چرا که بدون این دو عنصر به مراتب، راه‌های مختلفی برای کسب درآمد و درآمدزایی وجود خواهد داشت و اعضای ما و دست اندرکاران حوزه صنعت در دوره پر مشقت تحریم پای صنعت و مملکت ایستادگی کردند تا کم و کاستی‌ها را به حداقل برسانند.

به گفته ثقفی ، کم و کاستی‌های نزدیک به ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز نفت، گاز و پتروشیمی با مجاهدت اعضا رفع شده است به طوری که در دوره چهار ساله گذشته با ۳۰درصد افزایش تنوع در تولید و تهیه تجهیزات مواجه بودیم.

وی عنوان کرد: به موجب شرایط تحریم، حوزه کارفرمایی به ناچار به ساخت داخل روی آورد اما از نظر رفتارهای قراردادی ، مالی و پرداخت‌ها در حق این افراد ظلم شده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر این که در جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: حداقل انتظار می‌رفت که با سازندگان و تولیدکنندگان با شرایط شبه جنگی برخورد می‌شد اما ادارات بیمه، دارایی و غیره این چنین برخورد نکردند و فشارهای بسیاری به این حوزه وارد ساختند.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در اقصی نقاط دنیا به کارآفرینان کمک‌های بسیاری شد اما از صنعتگر چه حمایتی به عمل آمد؟ از دولتمردان درخواست می شود که به طور مصداقی عنوان کنند که در دوره کرونا چگونه به کارآفرینان، صنعت‌گران و اشتغال‌زایی مولد کمک کردند؟ در واقع هیچ کاری انجام نشد و تنها به بیان شعارهای کلی بسنده شد و متاسفانه اقدام موثری را شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که سازندگان تجهیزات بر اساس تعصب و غیرت همچنان پای کار هستند به امید این که روزی حقانیت خودشان را به اثبات برسانند وچند روز گذشته در دیدار با رهبری ایشان از تولید کنندگان به نام افسران جهادی نام بردند و با توجه به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی این گونه فعالیت‌ها را جهاد برشمردند که با این وجود از دولتمردان انتظار می رود که به این جهادگران توجه بیشتری داشته باشند.

ثقفی گفت: بر اساس آنچه که در قرارداد بیست و پنج ساله ایران و چین و حتی روسیه وجود دارد، این پرسش همواره مطرح است که آیا به سازندگان و جهادگرانی که رهبر انقلاب اشاره داشتند، توجه می‌شود؟ در این خصوص نگرانی از ناحیه سازندگان وجود دارد مبنی بر این که در قالب این قرارداد‌ها جایگاهی برای سازندگان تجهیزات دیده نشود !

وی در ارتباط با مشارکت با بخش خصوصی عنوان کرد: یکی از معضلات همیشگی و قابل بحث، در خصوص رقابت خصولتی‌ها با بخش خصوصی است و همان طور که می دانیم مجموعه‌های خصولتی نسبت به بخش خصوصی قدرتمندتر هستند و قدرت آن‌ها از چند ناحیه تامین می‌شود به طوری که از رانت خبری خوب و امتیازات خوب برخوردارند و در بعضی از مواقع در شرایط برابر با بخش خصوصی رقابت نمی کنند و امکانات بسیاری را جذب کردند که بخش خصوصی دارا نیست، با وجود این مسایل جای نگرانی بسیاری وجود دارد، به طور مثال برای بخش خصوصی جهت شرکت در یک مناقصه، ارایه ضمانت بانکی هزینه بر است این در حالی ست که خصولتی‌ها ضمانت نامه ای ارایه نمی کنند و از جهت تامین منابع، خیالشان راحت است.

به عقیده وی، مجموعه‌های بزرگ تحت عنوان خصولتی نمی‌توانند حذف شوند بلکه باید خصوصی و سهامی شوند چراکه از عهده بخش خصوصی انجام این کار خارج است.

رییس هیات مدیره استصنا با اشاره به نامگذاری شعار سال جاری از سوی رهبر انقلاب به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گفت: شعار سال به دلیل این که با کلمه تولید آغاز شده است بدین معناست که باید به تولید پیش از هر مسأله‌ای توجه کرد و از طرفی در مرحله نخست باید موانع از میان برداشته شود، شاید سیستم به مرحله‌ای از باور رسیده باشد که باید برای تشکل ها نقش تعریف شود و اگر بخواهیم این باور به عزم عملیاتی تبدیل شود و باید از تشکل‌ها دعوت به عمل آورند تا به راهکار عملیاتی دست پیدا کنیم و در تدوین آیین نامه های اجرایی دخیل باشیم .

وی با اشاره به اینکه پیش از تصویب قانون نه تنها در حد شعار بلکه اجازه دخالت واقعی و موثر باید به تشکل‌ها داده شود عنوان کرد: اخیرا بحث تدوین روش‌ها و حل اختلاف‎های قراردادی در حوزه نفت ارایه شده است که در بخش تشکل‌ها فقط این نوشته شده که این هیات می تواند از نماینده تشکل تخصصی دعوت به عمل آورد و باید نظرخواهی از تشکل‌ها به صورت قانون درآید البته نمی‌خواهیم که اختیار تام به تشکل‌ها بدهند درحالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت حتی در وزارتخانه‌ها نظر تشکل‌های بزرگ مطرح است اما ما هنوز نسبت به کشورهای اطراف به رشد دست پیدا نکردیم .

وی تاکید کرد: اکنون با شرایط جهادی مواجه هستیم اما ضمانت نامه عضو ما به دلیل عدم اجرای تعهدی که از دست خودش به دلیل تحریم خارج بوده ، سبز شده است.

وی گفت: برای ساخت بار اول قانون وجود دارد و شعارهای زیبایی هم بیان می شود اما برای فرد برای ورود به ساخت بار اول باید شهامت داشته باشد و باید از مرحله فروش، توزیع و تثبیت بازار مورد حمایت قرار گیرد.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اعمال سلیقه‌های فراقانونی توسط تامین اجتماعی عنوان کرد: اگر دولت سیزدهم مسأله قانون تامین اجتماعی را بازنگری و از اعمال نظر سلیقه‌ها و آیین نامه‌های مخفی جلوگیری کند، می تواند هدیه خوبی در سه سال و نیم آینده برای سازندگان و صنعتگران باشد و این معضل مربوط به دوران کنونی نیست بلکه در دوره‌های قبل هم مطرح شده است و اخیرا نماینده چند تشکل در حضور رییس مجلس صحبت کردند و نماینده سازمان تامین اجتماعی هم حضور داشته و عدم رعایت قانون را هم پذیرفته اند اما باید گفت شنیدن این موارد کفایت نمی کند.

ثقفی در پایان خاطرنشان کرد: همه سازندگان و صنعتگران بنا به تعبیر رهبر انقلاب که افسران جنگ اقتصادی هستند، قانون‌ مصوب برای آن‌ها داریم که با وجود مکاتبه و پیگیری برای آن ها به تعطیلی بنگاه‌های آن ها منجر شده است و درکل حمایت مصوب از آن‌ها به عمل نیامده است.